De toekomst van Gameday

Hier kan je terecht met al je vragen en/of opmerkingen over de komende of afgelopen FNM, en feedback over het forum.
Terence
Sorcerer
Berichten: 99
Lid geworden op: 27-08-2014 14:25

Bericht door Terence » 27-02-2015 14:23

Pascal schreef:Tja, niet omdat ik het toevallig voorstelde, maar is een Top4 dan niet de perfecte middenweg?

Met 1 loss kun je nog makkelijk Top4 halen, dus het geen single elimination, je speelt nog een echte finale, maar het is wel een ronde korter.

En de 4 "Top8" promo's die je dan overhoudt kun je mooi verloten onder originele decks of aan nieuwe spelers die voor het eerst zijn.
Klinkt wel ok :)

Ikbob
Sorcerer
Berichten: 44
Lid geworden op: 04-03-2014 13:02

Bericht door Ikbob » 18-03-2015 23:02

Ik had beloofd om te reageren en ben wat laat op het feestje maar my 2 cents:
Ik vind gameday inderdaad een mooie opstap tussen een FNM en een PPTQ. Ik vind casual regels nog prima, maar je kunt wel verwachten dat er wat meer op het spel staat dan bij FnM's en dat spelers dus wat competitiever zullen zijn (no takesies backsies). Het leuke van gameday vind ik juist het gemixte deelnemersveld en daardoor een heel andere meta dan dat je op de "echte" toernooien tegenkomt.
Ik ben het wel eens dat een top 8 wat lang duurt, maar het is voor een nieuwere speler wel weer supertof om een top 8 te kunnen halen. Een top 4 kan ik me ook zeker in vinden en is misschien wel beter, omdat je zoals pascal aangaf er niet meteen met 1 los uitligt, en een halve finale en finale toch wel de charme geeft aan het toernooi. Ik denk ook dat als er maar twee rondes zijn na de swiss mensen misschien wat langer blijven hangen om te kijken wie wint, wat ook wel gezellig is. Als er wel een top 8 is is misschien een draft side event een idee als daar animo voor is, om mensen wat langer binnen te houden.

De toernooistructuur is echter niet de oplossing om een gameday een apart gezicht te geven. Probleem is dat er nu veel PPtQ's zijn en mensen ook een sociaal leven hebben. Dus wat maakt een Gameday leuk? Waarom zou iemand naast de 2 of 3 pptq's die hij naast z'n studie/vrienden/gezinsleven kan inplotten ook naar een gameday gaan? Wat mij betreft voor de gezelligheid. Het is een soort mini conventie (al is het maar 20-30 man) van lokale spelers die je vaker tegenkomt, waarbij je gekke decks kunt spelen, lol hebben en er ondertussen wel leuke prijzen zijn. Zo'n initiatief van Terence vorige keer met bountyhunter prijzen is top, en dat zou exact de sfeer moeten zijn die het uitstraalt. Ik ben geen marketingman en weet niet hoe promotie exact gedaan zou moeten worden, maar velen van ons (hier op het forum) zullen toch wel komen en zolang we anderen verwelkomen en het tof en gezellig is worden dat er misschien meer. Ik denk alleen niet dat we 40+ toernooien moeten gaan verwachten, daar zijn simpelweg momenteel te veel toernooien voor.

Als we de prijspool wat willen ophogen, puur omdat het leuk of gezellig is, kunnen we altijd zelf in een laatje thuis een booster mee graaien of wat leuke kaarten die je nog had liggen en leuk vind om in te brengen al dan niet met een zelfverzonnen achievement om ze te kunnen vergaren. Volledig vrijwillig natuurlijk en het moet geen scheve gezichten geven, het gaat om de gezelligheid!

Pascal
Legend
Berichten: 262
Lid geworden op: 02-10-2013 09:16

Bericht door Pascal » 19-03-2015 11:19

Amen

JJV
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: 06-04-2014 08:03

Bericht door JJV » 25-03-2015 08:33

Arjan schreef:
Duidelijk. Wat is voor jou de toegevoegde waarde van een Game Day boven een reguliere FNM?
voor mij dat een game day overdag is
night ben ik toch meestal wat van de kapotte al
~\v/~

Roelof
Sorcerer
Berichten: 41
Lid geworden op: 27-10-2014 23:50

Bericht door Roelof » 26-03-2015 17:25

Voor mij is het probleem met Game day een beetje de timing van het toernooi. Ik speel tot nu toe geen standard omdat ik het zonde vind om te veel geld uit te geven aan kaarten die weer uit roteren. Game day is meestal net na de release van een set. Dan is de meta nog niet stabiel. Daardoor ben ik helemaal niet geneigd om geld uit te geven aan een competitief deck, het risico is immers dat het deck niet meer meedoet als de meta eenmaal stabiliseert. Oftewel een slecht tijdstip om te investeren in een competitief deck.

Het alternatief is een goedkope brew maken. Maar hiervoor is het toernooi eigenlijk net te kort na de release van het format, aangezien dit tijd kost, zowel om te brewen als om de kaarten bij elkaar te krijgen, en als je een druk leven hebt is dat lastig. En aangezien het een semi-competitief toernooi is is het ook niet leuk om met een halfbakken deck aan te komen.

Oftewel, Standard aan het begin van een nieuw format is lastig. Als er limited naast wordt aangeboden kom ik misschien wel langs, meer lange toernooien op zaterdagmiddag ben ik sowieso voor :)
DCI#2300038926

Arjan
FNM Organizer Emeritus
Berichten: 1152
Lid geworden op: 23-09-2013 04:25

Bericht door Arjan » 31-03-2015 01:47

Roelof schreef:Voor mij is het probleem met Game day een beetje de timing van het toernooi. Ik speel tot nu toe geen standard omdat ik het zonde vind om te veel geld uit te geven aan kaarten die weer uit roteren. Game day is meestal net na de release van een set. Dan is de meta nog niet stabiel. Daardoor ben ik helemaal niet geneigd om geld uit te geven aan een competitief deck, het risico is immers dat het deck niet meer meedoet als de meta eenmaal stabiliseert. Oftewel een slecht tijdstip om te investeren in een competitief deck.

Het alternatief is een goedkope brew maken. Maar hiervoor is het toernooi eigenlijk net te kort na de release van het format, aangezien dit tijd kost, zowel om te brewen als om de kaarten bij elkaar te krijgen, en als je een druk leven hebt is dat lastig. En aangezien het een semi-competitief toernooi is is het ook niet leuk om met een halfbakken deck aan te komen.

Oftewel, Standard aan het begin van een nieuw format is lastig. Als er limited naast wordt aangeboden kom ik misschien wel langs, meer lange toernooien op zaterdagmiddag ben ik sowieso voor :)
Hoi Roelof,

Bedankt voor je feedback. Ik heb al vaker de vraag gekregen of we
niet een keer een ander formaat kunnen organiseren bij Gameday. Dit kan niet
omdat Gameday een vaststaand concept van WotC betreft op een vastgestelde datum.
Als we een ander formaat zouden kiezen, dan zouden we geen gebruik kunnen maken van
de extra prizesupport. Kortom als we een ander formaat zouden willen doen, dan staat het
eigenlijk per definitie los van Gameday.

Eerlijk gezegd heb ik wel de mogelijkheden verkend, om iets anders naast Standard te
organiseren om het MTG-feestje groter te maken, maar dat bleek door meerdere redenen
niet zo opportuun. Ik denk er soms wel aan om nog een ander formaat in een ander weekend
te organiseren. Ik vind wel dat het dan echt een meerwaarde moet zijn, aangezien er nu
al zat toernooitjes zijn overal.

De reden waarom Gameday tamelijk snel na de nieuwe set is omdat het juist een gelegenheid
geeft om de nieuwe kaarten in actie te brengen. Er zit nu zo'n 3 weken tussen, en dat geeft op
zich wel enige tijd om de nieuwe kaarten te verzamelen. Zelf vind ik het dan ook juist een
leuk moment om met de nieuwe kaarten te kunnen spelen.

Dat zeggende kan ik jouw bezwaren wel begrijpen. Magic is geen goedkope hobby,
en dat zal het ook niet snel worden. Echter als je het leuk genoeg vindt, zijn er wel genoeg
manieren om de kosten beperkt te houden.

a) Veel ruilen - Nu de FNM behoorlijk goed loopt kan je heel veel en tamelijk makkelijk ruilen.
De meeste mensen ruilen graag. Kortom als je regelmatig draft, dan is dat een leuke manier
om je draftkaarten in een constructed deck om te zetten. Zelf ruil ik veel op de FNM, maar ook
wel op Nedermagic.

b) Lenen - Mits je een beetje aardig en vriendelijk bent is het doorgaans helemaal niet zo moeilijk
om af en toe wat te lenen van andere spelers. Dit is vooral handig als je eens wat anders wil spelen
of een kaart gewoon eens wil uitproberen voordat je hem bijruilt of koopt. Een enkele keer leen ik
zelfs een compleet deck uit. Als ik wat kan uitlenen zodat iemand naar het toernooi komt, vind ik dat
alleen maar leuk! :)

c) Kijk vooruit - De keren dat ik bereid ben wat meer dan normaal geld uit te geven voor losse kaarten
zijn de keren dat ik denk dat een kaart ook in bv. Modern speelbaar zal blijven. Kortom investeren in
Thoughtseizes of Fetch vind ik doorgaans niet zo erg. Die kaarten kan ik waarschijnlijk jaren blijven
spelen, of eventueel verkopen voor een goede prijs als het mij uitkomt.

Ook heb je standard kaarten die flexibel zijn. Als je investeert in een Mono-blauw aggro deck, en het is niet
goed meer, is het moeilijk om over te stappen zonder een compleet ander deck nodig te hebben. Als je echter
Coursers en Caryatids had aangeschaft had je de hoekstenen van verschillende decks, en was het niet zo
moeilijk om van deck te switchen.

d) Kaarten hoeven niet zo duur te zijn - Op Magiccard Market kan je vaak tegen zeer fatsoenlijke prijzen
kaartjes kopen. Ik heb de lynchpin van mijn deck (Sidisi) voor nog geen 2,50 per stuk gekocht. Persoonlijk,
maar dat ben ik, vind ik het niet zo erg om tot 50 euro uit te geven aan een deck waar ik bv. een half jaar mee
kan spelen (vaak langer!). De rest probeer ik dan bij te ruilen en dat lukt meestal wel. Meestal is die 50 euro alleen
van toepassing in de herfst als het formaat echt op z'n kop wordt gezet. Om mijn decks te updaten na Dragons of
Tarkir was ik nog geen 15 euro kwijt, maar dit zal wel variëren.

e) Competitief is relatief - Ik zal niet zeggen dat de meerderheid van de mensen op de FNM of op Gameday
complete casual decks speelt, maar het is ook zeker niet zo dat iedereen voortdurend en continue het meest
competitieve deck speelt. Twee weken terug was Groen Wit Devotion plots helemaal een ding. Iemand vroeg
aan mij of dat betekende dat iedereen dit deck dan ook op de FNM zou gaan spelen. Er waren exact 0 mensen
die dit deck op een overigens best bezochte FNM speelde.

Er zijn genoeg mensen met eigen brews, en soms doen die het ook prima. Het is ook
zeker geen uitzondering dat iemand de FNM wint met een wat slechtere versie van een bestaand deck, of een
wellicht wat outdated deck. FNM en Gameday zijn geen Pro Tour waarin alles continue verandert. De meeste
spelers op de FNM zullen niet om de haverklap van deck veranderen, om dezelfde reden die jij aangeeft. Het is nl. natuurlijk
prijzig om steeds van deck te wisselen. Kortom als je deck héél goed was in september, dan is het waarschijnlijk op de FNM
of de Gameday in april nog steeds op z'n minst meer dan redelijk. Sterker nog, je deck kan volledig up-to-date zijn, maar als
de meta van de FNM niet is meegegroeid (en dat is het zelden) is het maar de vraag of dat nieuwe geweldige deck de beste
keus is voor zoiets als een FNM. Ik heb zelf ook de afgelopen tijd een outdated deck gespeeld, dat volgens mij nog steeds meer
dan prima was, maar op één of andere manier door niemand meer gespeeld werd.

Magic is niet goedkoop, maar als je het echt leuk vindt, zijn er volgens mij genoeg manieren om de kosten
beperkt te houden en toch leuk te kunnen magiccen. Eerlijk gezegd zou ik draften heel duur vinden als ik nooit wat
met de kaarten zou doen. Nu heb ik er toch flink wat plezier van en dat is ook wat waard! ;)

Plaats reactie