De toekomst van Gameday

Hier kan je terecht met al je vragen en/of opmerkingen over de komende of afgelopen FNM, en feedback over het forum.
Arjan
FNM Organizer Emeritus
Berichten: 1152
Lid geworden op: 23-09-2013 04:25

De toekomst van Gameday

Bericht door Arjan » 22-02-2015 21:52

Hallo spelers!

We zijn inmiddels al weer een tijdje bezig met de FNM. De FNM loopt geweldig.
We zijn de 30 spelers al vaker dan eens genaderd, en dat is helemaal super
als je nagaat hoe moeilijk het in het verleden is gebleken een levensvatbare
FNM op te zetten in Amsterdam.

Sinds de eerste keer dat het kon organiseren Jan Jaap en ik ook Gameday.
Gameday is eigenlijk bedacht door WotC om spelers de gelegenheid te geven
een leuk Standard toernooi te kunnen spelen om de nieuwe kaarten eens
uit te proberen. Mijn uitgangspunt met Gameday was oorspronkelijk om het een
brugfunctie tussen FNM en PTQ's te laten zijn. Ietsje serieuzer dan een FNM met oa.
een top-8, maar niet alleen de nadruk op winnen door bijvoorbeeld ook een originaliteitsprijs.

Aanvankelijk waren ook hier de bezoekersaantallen in de lift,
maar de laatste paar keer stokt het een beetje en zakken de bezoekersaantallen
langzaam maar zeker. Niets schokkends. Er komen op zich nog steeds meer dan
genoeg mensen op Gameday af. Dat zeggende wel bijzonder dat een Standard FNM
onlangs nog 24 spelers trok, terwijl de afgelopen Gameday het met 19 spelers moest
doen. Dat noopt tot nadenken.

Er is onlangs ook wat veranderd. De PTQ's hebben inmiddels plaatsgemaakt voor
zogenaamde PPTQ's. Voor wie niet bekend is met het verschil. Met een PTQ (Pro Tour Qualifier)
plaatste je direct voor de Pro Tour, en met een PPTQ plaats je je slechts voor een kwalificatietoernooi.
In de praktijk is het grote verschil dat PTQ's de laatste tijd tussen de 150-250 spelers trokken en
PPTQ's trekken meestal slechts zo rond de 30 spelers. PPTQ's zijn ook meer lokale toernooien, terwijl
PTQ's voorheen meer een verzamelplek waren voor niet alleen Nederlandse spelers, maar ook
voor ambitieuze Duitsers, Belgen en Fransozen. Wat ik eigenlijk zeggen wil is dat de PPTQ's behoorlijk
in de buurt komen van hoe wij een Gameday organiseren. De concurrentie voor dit soort toernooien is
dus enorm toegenomen.

Anyway, om een lang verhaal kort te maken. De vraag is eigenlijk of we de huidige opzet laten bestaan
of dat we beter naar een korter simpeler formaat kunnen gaan. Nu hebben we dus meestal 5 ronden
Swiss gevolgd door een top-8. Een andere opzet zou kunnen zijn dat we alleen 5 ronden Swiss doen
zonder top-8, lagere entreeprijs en wat minder prijzen. Eventueel dat er ook meer een focus komt op
meer casual play, zoals random boosters en prijzen, maar bijvoorbeeld nog wél de extra prijs voor meest
originele deck.

Persoonlijk vond ik onze huidige opzet altijd erg leuk, maar ik kan niet ontkennen dat nu Gameday (een toernooi
dat we juist altijd een beetje bijzonder willen maken) minder populair lijkt dan de FNM zelf, dat het wellicht aan
verandering toe is.

Wat vinden jullie? ;)

Met vriendelijke groet,

Arjan

Pascal
Legend
Berichten: 262
Lid geworden op: 02-10-2013 09:16

Bericht door Pascal » 23-02-2015 09:07

Sorry, ik heb verkeerd geklikt. Ik wilde stemmen voor het huidige format (5 ronden swiss+top8).

Ik denk dat je hoe dan ook in het vaarwater van een FNM of PPTQ gaat zitten, welk format je ook kiest. Met alleen 5 ronden swiss en €5 entree is niet meer dan een verlengde FNM, en aangezien er promo's en een playmat te winnen zijn is een prijsuitreiking dan ook erg moeilijk.

Ik zou dus zeker vasthouden aan de top 8 en accepteren dat PPTQ's misschien iets van de spelers wegsnoepen, maar dat Gameday nog steeds een mooi bruggetje is naar wat meer competitieve toernooien.

Nu nog kijken of we dat hele "Standard-only" aspect van de Gameday kunnen veranderen :P

Terence
Sorcerer
Berichten: 99
Lid geworden op: 27-08-2014 14:25

Bericht door Terence » 26-02-2015 11:15

Ik heb gestemd voor 5 rondes swiss en geen top8

Gameday voor mij is echt gewoon casual spelen, en wie na swiss rondes op 1 staat wint gewoon.

Heel die top8 is voor mij niet echt nodig.

Arjan
FNM Organizer Emeritus
Berichten: 1152
Lid geworden op: 23-09-2013 04:25

Bericht door Arjan » 26-02-2015 13:56

Terence schreef:Ik heb gestemd voor 5 rondes swiss en geen top8

Gameday voor mij is echt gewoon casual spelen, en wie na swiss rondes op 1 staat wint gewoon.

Heel die top8 is voor mij niet echt nodig.
Duidelijk. Wat is voor jou de toegevoegde waarde van een Game Day boven een reguliere FNM?

Terence
Sorcerer
Berichten: 99
Lid geworden op: 27-08-2014 14:25

Bericht door Terence » 26-02-2015 15:15

Arjan schreef:
Terence schreef:Ik heb gestemd voor 5 rondes swiss en geen top8

Gameday voor mij is echt gewoon casual spelen, en wie na swiss rondes op 1 staat wint gewoon.

Heel die top8 is voor mij niet echt nodig.
Duidelijk. Wat is voor jou de toegevoegde waarde van een Game Day boven een reguliere FNM?
Niks, gameday is gewoon een casual magic toernooi, waar ik iets meer rondes dan op een FNM kan spelen.

Dat je een game mat kan winnen is grappig maar ik heb een playmat en heb er niet nog meer nodig :)

Pascal
Legend
Berichten: 262
Lid geworden op: 02-10-2013 09:16

Bericht door Pascal » 26-02-2015 17:34

Terence schreef:Gameday voor mij is echt gewoon casual spelen, en wie na swiss rondes op 1 staat wint gewoon.
Ik ben geen organisatie expert maar met 5 rondes kun je toch heel makkelijk hebben dat mensen op gedeelde punten staan?
Voor nieuwe spelers kan zo'n playmat of promo heel leuk zijn denk ik, en ze mis laten lopen vanwege het vage begrip ''weerstand'' is niet leuk.

Misschien een top 4 anders? Volgens mij duurt die top8 veel te lang altijd :)

Hardtrack
Official Judge
Berichten: 254
Lid geworden op: 01-10-2013 21:22

Bericht door Hardtrack » 26-02-2015 21:46

Zonder draws zouden er geen gedeelde eerste plaatsen moeten zijn. Het aantal ronden zit juist zo in elkaar dat er maar 1 winnaar zou moeten zijn. Draws en downpairs gooien nog wel eens roet in het eten.

Van mij hoeft die top 8 ook niet zo, misschien kunnen we ook aantal ronden +1 swiss doen en/of tot er 1 winnaar is, dan heb je altijd 1 winnaar, maar ben je niet zo heel lang bezig.
Jan Jaap Vermeire
Level 2 judge
DCI 2072829033

Terence
Sorcerer
Berichten: 99
Lid geworden op: 27-08-2014 14:25

Bericht door Terence » 27-02-2015 11:03

Hardtrack schreef:Zonder draws zouden er geen gedeelde eerste plaatsen moeten zijn. Het aantal ronden zit juist zo in elkaar dat er maar 1 winnaar zou moeten zijn. Draws en downpairs gooien nog wel eens roet in het eten.

Van mij hoeft die top 8 ook niet zo, misschien kunnen we ook aantal ronden +1 swiss doen en/of tot er 1 winnaar is, dan heb je altijd 1 winnaar, maar ben je niet zo heel lang bezig.
5+1 is op zich wel ok, maar zoals ik zei een top8 duurt voor mij vaak te lang.

Ik denk ook niet dat ik binnenkort het goed zal doen op een GP, aangezien 9 rondes gewoon net even te veel zijn voor mij, vooral de combinatie lichamelijk en geestelijk vermoeitheid is lastig. meestal rond 6 rondes klap ik redelijk in elkaar en word ik slordig met plays en denk ik er niet goed meer over na. (Dit wil natuurlijk niet zeggen dat ik ze niet ga spelen, maar ik weet wel me limitaties :D)

Wie weet als ik straks nog wat beter in shape ben dat het beter zal gaan, maar ik vind magic vaak wel een vermoeiend spel :D

Arjan
FNM Organizer Emeritus
Berichten: 1152
Lid geworden op: 23-09-2013 04:25

Bericht door Arjan » 27-02-2015 11:27

Wat ik juist leuk vind aan Game Day is dat het een lokaal toernooi is met veel bekenden.
Ik zie het dan ook altijd een beetje als het speelse lokale FNM kampioenschap. :)

Dat er wat 'mythes' ontstaan zoals Lennaert die driemaal op rij weet te winnen maakt het
voor mij alleen maar leuker. :P Maar goed, ik kan ook goed begrijpen dat het voor veel van
jullie gewoon het zoveelste toernooitje is.

Maar hoe romantisch ik ook ingesteld mag zijn, voor mij verliest zo'n lokaal FNM kampioenschap
toch wel veel van zijn glans als het eigenlijk een Single Elimination toernooi is. Ook voor mij is
het dan niet veel meer dan een veredelde FNM. En misschien is dat ook precies wat het moet zijn,
maar ik persoonlijk vind het dan minder leuk. ;) Ik ben het er wel mee eens dat het toernooi
nu eigenlijk iets te lang duurt.

Dat zeggende vraag ik niet voor niks om jullie mening. Kortom als de meerderheid liever
alleen 5 ronden Swiss speelt dan kan dat natuurlijk. Een extra ronde bovenop de Swiss hoeft van
mij persoonlijk dan weer niet zo. Als je ronde 1 verliest kan je al praktisch niet meer winnen. Om
dan nog 5 ronden te moeten spelen lijkt mij niet zo leuk, maar ook dat zal van persoon tot persoon
verschillen.

Pascal
Legend
Berichten: 262
Lid geworden op: 02-10-2013 09:16

Bericht door Pascal » 27-02-2015 11:55

Tja, niet omdat ik het toevallig voorstelde, maar is een Top4 dan niet de perfecte middenweg?

Met 1 loss kun je nog makkelijk Top4 halen, dus het geen single elimination, je speelt nog een echte finale, maar het is wel een ronde korter.

En de 4 "Top8" promo's die je dan overhoudt kun je mooi verloten onder originele decks of aan nieuwe spelers die voor het eerst zijn.

Plaats reactie