Mental Magic

Zoek je mensen om mee te spelen en/of te oefenen? Standard, Modern, Legacy, Commander of Pauper? Plaats hier je oproepje!
Plaats reactie
Jochem
Apprentice
Berichten: 11
Lid geworden op: 24-07-2014 21:40

Mental Magic

Bericht door Jochem » 28-04-2015 18:54

Wie heeft er zin om een keer te kijken of mental magic een leuk spel is?
Zie dit artikel van Travis Woo: http://www.channelfireball.com/articles ... agic-deck/

Het enige dat je er voor mee hoeft te nemen is een deck met commons met de juiste kleuren en CMC verdeling.

Lijkt mij in elk geval een leuk experiment om een keer te proberen!

Jochem

Pascal
Legend
Berichten: 262
Lid geworden op: 02-10-2013 09:16

Bericht door Pascal » 29-04-2015 10:41

Haha, super vet!!

Arjan
FNM Organizer Emeritus
Berichten: 1152
Lid geworden op: 23-09-2013 04:25

Bericht door Arjan » 29-04-2015 13:25

Momenteel zijn een paar mensen die ik ken ook bezig met een zogenaamde 4carddeck League. Ik weet eerlijk gezegd niet eens precies hoe het werkt, maar ze zijn er nogal enthousiast over.

Het is mooi dat er zoveel varianten met MTG mogelijk zijn, waar veel mensen plezier aan beleven. Dat zeggende namens mijzelf, speel ik al zoveel magic dat ik daarnaast niet echt op zoek ben naar nóg een variant om nog meer magic te spelen. :) Ik kom nu al weing aan mijn cube toe bv.

Jochem
Apprentice
Berichten: 11
Lid geworden op: 24-07-2014 21:40

Bericht door Jochem » 29-04-2015 15:44

Wat mij hier gaaf aan lijkt is dat het me super creatief lijkt tijdens het spel (itt de meeste creativiteit tijdens het deckbuilden). En dat je waarschijnlijk veel meer epic en onverwachte plays krijgt. Geen idee of het werkt, maar is me wel een avondje waard om uit te vinden. Anyway, Pascal en ik gaan het wel een keertje testen en laten weten hoe het is. En als er nog twee mensen geinteresseerd zijn om te testen zodat we een beetje kunnen rouleren helemaal leuk!

Pascal
Legend
Berichten: 262
Lid geworden op: 02-10-2013 09:16

Bericht door Pascal » 20-05-2015 10:27

Toernooiverslag: Mental Magic vs. Jochem (19/5/2015) *TWEEDE PLAATS*

Op dinsdagavond waren een tweetal spelers naar de Twee Klaveren gekomen om het officieuze NK Mental Magic te spelen. Debutant en organisator Jochem Wieringa nam het op tegen mijzelf, nieuwkomer Pascal van Baren.

Na een uitgebreide introductie en uitleg van het spel (meer daarover hier http://www.channelfireball.com/articles ... agic-deck/) werden de decks geschud en kreeg elke speler een stapel van 40-50 kaarten.

Al meteen in de eerste beurten blijkt dat Mental Magic moeilijk, lastig, pittig, vermoeiend, bij vlagen saai, zwaar en uitputtend kan zijn. Ikzelf kom niet verder dan Thoughtseize en Path to Exile als 1-drops, en zelfs een Pack Rat of Tarmogoyf als twee-drop is niet voldoende om te winnen. Ondertussen tovert Jochem al meteen in zn eerste pot een Exarch-Twin combo uit zn openingshand en weet hij in pot 2 met de befaamde Haakon, Stromgald Scourge (wie kent 'm niet?) een infinite combo in zn (fictieve) graveyard op te zetten.

In pot 3 wordt het helemaal bont als Jochem met een Garruk, Wildspeaker landjes blijft untappen en Inferno Titan's weet te casten. Pascal komt ondertussen niet verder dan een incidentele Mana Leak en een Chandra, Firebrand (waar hij een half uur over na moest denken voordat hij de casting cost goed herinnerde).

Het moge duidelijk zijn: Jochem Wieringa is Nederlands kampioen Mental Magic. Van harte gefeliciteerd!

Jochem
Apprentice
Berichten: 11
Lid geworden op: 24-07-2014 21:40

Bericht door Jochem » 20-05-2015 14:32

Haha bedankt voor dit toernooiverslag Pascal!

Ik wil je bij deze nog complimenteren met het behalen van de finale tafel. Erg knap dat je ondanks de beschreven tegenslagen het zilver in de wacht hebt weten te slepen.

Maar alle gekheid terzijde, ik vond het persoonlijk een erg leuk format. Ik houd van de creativiteit in Magic, en besteed dan ook doorgaans minstens zoveel tijd aan deckbuilden dan aan toernooien spelen. Dit format is dan superleuk, want je kan al je creativiteit kwijt tijdens een match. Kijkend naar je eerste hand kan je bijvoorbeeld besluiten humans te gaan spelen en te openen met een Champion of the parish, of compleet anders door dezelfde kaart te spelen als een myth realized. Maar ook later in de game kan een creatieve ingeving die je bij het zien van een casting cost krijgt, je koers compleet doen omslaan.

Een ander leuk verschil met constructed magic is dat de zetten van de tegenstander altijd onverwacht zijn. Waar je in modern weet welke moves je kunt verwachten per archetype, is bij mental magic alles mogelijk. Het voelde meer als een "battle of wits" tussen twee magic spelers dan als "relaxed, deze matchup is goed/slecht/gelijk met mijn deck"

Waar Pascal en ik wel achter kwamen is dat het vooral leuk is als beide personen ongeveer dezelfde kaartkennis hebben. Of de potjes enerverend of juist frustrerend zijn hangt in grote mate af van het vermogen van spelers een creatieve uitweg te vinden uit een situatie. Dan is het wel handig als je voor elke castingcost een aantal interessante kaarten kent.
Voor ons als spelers die Magic pas sinds een jaar of drie weer spelen was dat soms moeilijk. Een oplossing die wij daarvoor vonden was ons te beperken tot modern legal kaarten. Maar dan nog geldt dat beide spelers ongeveer evenveel kaartkennis moeten hebben voor een echt spannende pot.

Kortom mijn ervaring was anders dan die van Pascal, al snap ik zijn lichte frustratie erg goed. Ik vond mental magic vooral leuk, uitdagend, verrassend, met veel feelgood momentjes als je een leuke interactie bedenkt of goede kaart op weet te leggen op het juiste moment.

Ik zal mijn twee-persoons mental magic deckje wel eens meenemen naar een FNM als er mensen zijn die het willen proberen :)

Plaats reactie