Verslag Standard Gameday 13 februari

Check hier voor nieuws over Magic, toernooiverslagen en andere onderwerpen die niet onder andere kopjes vallen.
Plaats reactie
Arjan
FNM Organizer Emeritus
Berichten: 1152
Lid geworden op: 23-09-2013 04:25

Verslag Standard Gameday 13 februari

Bericht door Arjan » 14-02-2016 01:39

The RHINO HAS SUNG HIS LAST SONG

We zetten de laatste tijd record na record qua deelnemersaantallen bij FNM
Amsterdam en onze Gamedays, en ook nu wisten we weer een nieuwe mijlpaal te halen.
Maar liefst 35 spelers (oude Gameday-record was 28. Het FNM-record staat inmiddels op 51!)
hadden een Standard deck meegenomen op deze weekenddag en waren klaar om de
strijd met elkaar aan te gaan.

Daar waar Modern momenteel bijna volledig wordt beheerst door één deck
(Eldrazi), lijkt Standard daarentegen juist een compleet open formaat. Het was dan ook
spannend om te kijken met welke decks de spelers op de proppen zouden komen.

Nu kende Standard ook een tijd een soort Eldrazi. Deze 'Eldrazi' staat ook wel
bekend als Siege Rhino! Sinds zijn entree in Khans is hij altijd een mainstay in Standard gebleken
en ook deze dag zou hij niet ontbreken. Ondanks dat Siege Rhino ook nu weer populair
was viel zijn aanwezigheid in de praktijk reuze mee. Met een aantal varianten van Abzan Midrange
(Puur Abzan, Abzan Blue, Abzan Red) was het daarmee niettemin wel het meest gespeelde deck.

Afbeelding

Wat Standard Gameday en Siege Rhino betreft was dit een vaarwel! Volgende keer is Shadows over
Innistrad legal en gaat Khans of Tarkir er uit en zullen we ongetwijfeld een compleet andere metagame zien.
Toch enigszins opvallend was de complete afwezigheid van Mantis Rider. De Jeskai Counterpart van Siege
Rhino was in geen velden of wegen te bekennen.

Volgens velen is 4-Color Rally het beste deck in Standard, maar alleen David Lopez was zo moedig om
dit deck met soms wel biljoenen triggers per beurt mee naar de Gameday te nemen. :)
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Op naar de volledige Metagame Analyse!

METAGAME ANALYSE

4x Abzan Midrange
3x Atarka Red
3x UR prowess
2x RG Eldrazi
1x 4-color Rally
1x RB Aggro
1x Abzan Tokens
1x Abzan Landfall
1x UR Thopters
1x RB Dragons
1x Mardu Tokens
1x Grixis Eldrazi
1x Golgari Counters
1x Bant Megamorph
1x Bant Company
1x Abzan Company
1x Part of the UG Company
1x Mardu Midrange
1x Jund Midrange
1x Temur Black
1x Grixis Control
1x Jeskai Black Control
1x BW Control
1x Esper Dragons Control
1x Mono Green Eldrazi
1x Abzan Displacer combo
1x Enchanted Azorius

Afbeelding

-----------------------------------------------------------------------------------------------

RONDE 5 - De ronde waarin het allemaal moet gebeuren

Afbeelding
We bevinden ons in ronde 5 als 2-voudig Gameday Champion Corné zich
in een penibele situatie bevindt. Hij staat 0-1 achter in een match die hij
moet winnen om in de top-8 te geraken. Zijn tegenstander Onno (UR Prowess)
heeft een geweldige hand en is op de draw. Alleen één probleem, hij heeft
maar 1 landje. Nu heeft het UR Prowess deck ook niet veel land nodig, dus de
keep is volledig begrijpelijk, maar jammer genoeg voor Onno duurt het te lang
voordat hij zijn 2 landje pakt. Corné weet game 2 dan ook te winnen, waarna
hij in game 3 soeverein toeslaat en zich wederom voor de top-8 plaatst!


Verder zien wij helemaal rechts op de foto de achterkant van Kasper Zijl.
Hij heeft een Abzan tokens deck met Gideon en Nissa meegenomen. Met 7
punten wil hij graag winnen om kans te maken op top-8, maar hij vindt onze
headjudge Jan Jaap als sta-in-de-weg. Jan Jaap wint, en gezien zijn hoge
weerstand mag hij nog steeds hopen dat hij als enige 9-punter de top-8 haalt.
Omdat te laten gebeuren moet de match tussen Ragnar Allard (2-voudig Gameday Finalist)
met Grixis Control en (zwaartekrachtgolvenexpert!) Janna Goldstein in een gelijkspel
eindigen. Die hoop vervliegt snel als hij ziet dat Janna Ragnar al in een houdgreep
heeft met haar Mardu Midrange deck (enigszins Ironisch, omdat Ragnar in de top-2 staat
van Mardu-liefhebbers in Amsterdam). Janna gaat naar de top-8 als nr. 8 met 10 punten.

Ondergetekende was zo stom om pas om 5.14u te gaan slapen (knutselen aan mijn deck),
en vervolgens zo ook weer eens zo gek om een traag control deck te spelen. Ik was dan ook
erg blij na bijna 4 uur grinden dat mijn tegenstander kon drawen, en ik zo kon genieten van een
pauze. Niet zonder nadelen, want op de draw of op de play is stiekem soms toch best
belangrijk! ;)

Na 5 ronden zijn Tim Bakker en ondergetekende de enige ongeslagen spelers, maar
Tim drawde maar één keer en gaat verdiend als de nummer 1 seed de top-8 in

Bij de loterij waarbij onder alle deelnemers willekeurig een Duel Deck Eldrazi vs. Zendikar
wordt verloot blijkt Merian Wempe de gelukkige!


----------------------------------------------------------------------------------------------------

De TOP-8!

1. Tim Bakker 13 punten (Bant Megamorph (w)(u)(g))
2. Corné Dubelaar 12 punten (Bant Company (w)(u)(g))
3. Lukas Jongkind 12 punten (Atarka Red (r)(g))
4. Sven Dijt 12 punten (Abzan Red (w)(b)(g)(r))
5. Nai Jai Lee 12 punten (RB Dragons (r)(b))
6. Arjan Ang 11 punten (Jeskai Black Control (u)(w)(r)(b))
7. Dave Weijgertse 10 punten (RG Eldrazi Ramp (r)(g))
8. Janna Goldstein 10 punten (Mardu Midrange (b)(w)(r))

Afbeelding


KWARTFINALES

Afbeelding
Oh, I am in deep shit! Althans zoiets denk ik dat Tim hier gedacht heeft.
Tim en Janna zijn huisgenoten, en Tim heeft Janna ook enthousiast gemaakt
voor Magic. Misschien heeft hij er op dit moment even spijt van dat hij dat gedaan
heeft. Als Tim met zijn painland van 3 naar 2 gaat, zien we een kleine
fonkeling in de ogen van Janna naar die heerlijke Crackling Doom in haar graveyard
met Goblin Dark-Dwellers in haar hand (Snapgobbo). Janna wint en stoot Tim
uit het toernooi! "Student surpasses the Master" zou de bescheiden Tim naderhand
verklaren. :)

In de tweede kwartfinale treft verdedigend kampioen Corné Dave Weijgertse met zijn
RG Eldrazi Ramp deck. Corné baalt als een stekker, want in de swiss heeft hij alleen
van Dave verloren, maar wel snoeihard en de matchup lijkt dan ook niet bepaald in
zijn voordeel. Niettemin weet Corné zijn top-8 ervaring ten volle te benutten en wint
derhalve gedecideerd met 2-0.

Een andere interessante Matchup is tussen de Old Schoolspelers Sven Dijt en
Nai Jai Lee. Niet iedereen weet het, maar Sven is 2-voudig top-8 GP competitor.
Op de allereerste MTG Grand Prix ooit (Amsterdam 1997) behaalde hij een top-8 en in
2010 herhaalde hij dit kunstje nog eens met Zoo in Legacy (Madrid 2010). Nai Jai Lee heeft
ook al eerder Pro Tour gespeeld en duikt de laatste tijd menigmaal op in PPTQ top-8'en.
Nai Jai Lee weet het duel tussen de MTG-Dino's in zijn voordeel te beslechten.

In de laatste kwartfinale wint Lukas van Arjan die niet voldoende snel antwoorden kon
vinden op de horde rode mannetjes van Lukas. Ik haalde nog wel al zijn mannetjes weg
en gainde daarbij in 1x 15 leven, maar zelfs dat mocht niet baten. :(


1. Tim Bakker (1) vs. Janna Goldstein (8.) 1-2
2. Corné Dubelaar (2) vs. Dave Weijgertse (7) 2-0
3. Lukas Jongkind (3) vs. Arjan Ang (6) 2-0
4. Sven Dijt (4) vs. Nai Jai Lee (5) 0-2

HALVE FINALES
Afbeelding
Als Janna game 1 verliest van Nai Jai, en in game 2 op behoorlijke achterstand komt
doordat Nai Jai met een Chandra Flamecaller flink aan het slaan is, lijkt het een gelopen
race. Zeker als Nai Jai ook een Drana Liberator weet te casten. Niettemin weet Janna
tegen de stroom in Chandra op 2 Loyality te krijgen, en als ze vervolgens een Crackling
Doom weet te vinden, is Nai Jai niet alleen zijn Drana kwijt, maar redirect Janna de 2 damage
naar de aangeslagen Chandra die ook het veld moet ruimen. De kansen lijken plots weer helemaal
open, en Janna wint pot 2 uiteindelijk nipt.

Vervolgens bespreken Janna en Nai Jai dat ze eigenlijk best wel honger hebben, en dat ze het
eigenlijk helemaal niet zo jammer zouden vinden als ze de finale niet zouden halen! Ik zeg
heiligschennis! Non de ju! :( Hun magen knorren zo hard dat je er bijna medelijden mee zou krijgen.
Gelukkig hebben we daar judge Jan Jaap die met een heerlijk vol bord met frietjes bij de spelers aanschuift
zodat ze in ieder geval kunnen ruiken hoe het is om te eten. :D

In de laatste game houdt Nai Jai een 2-lander, met behoorlijk wat dure kaarten in zijn hand. Hij
pakt wel zijn 3de landje, maar het duurt eigenlijk allemaal wat te lang. Hij heeft een Kologhan die
kan aanvallen voor de winst, maar het duurt en het duurt maar voordat hij zijn 5 landje vindt. Uiteindelijk
valt de 2de Kolaghan ten prooi aan een Transgress the Mind, nadat de eerste gecracklingdoomed is.
Het is superclose, maar uiteindelijk trekt Janna aan het langste eind.

In de andere halve finale heeft Corné geen kind aan Lukas (Voor de insiders, dit is een woordgrapje).
De rode mannetjes blijken al die 3/3 toughness mannen van Corné maar wat vervelend te vinden. Het
wordt dan ook een tamelijk eenvoudige overwinning voor Corné.

1. Janna Goldstein (8.) vs. Nai Jai Lee (5) 2-1
2. Corné Dubelaar (2) vs. Lukas Jongkind (3) 2-0

FINALE

1. Janna Goldstein (8.) vs. Corné Dubelaar (2) 1-2

In game 1 maakt Janna gehakt van Corné. De overwinning is zo overtuigend dat ik mij als
bijstaander afvraag of Corné uberhaupt wel kans maakt in deze matchup. Maar Corné is niet
voor niks 2-voudig kampioen natuurlijk. In game 2 weet hij constant druk te blijven zetten,
waardoor Janna eigenlijk voortdurend achter de feiten blijft lopen. In game 3 heeft Janna
een behoorlijk a-typische hand met weinig removal. Geen ideale situatie zou je
denken afgaande op de vorige twee potten. De game, en dus de match, en dus Gameday, lijkt
een eenvoudige prooi te worden voor Corné. Echter als Janna een Ruinous Path met awaken weet
te casten lijkt de board weer in evenwicht en als Corné vervolgens een aantal landjes pakt lijkt
Janna alsnog met de match weg te lopen. Zeker omdat ze een 2/1 RW double-strike landje heeft
geawakend, die dus voor megaveel kan hitten. Wel heeft Corné oa. 2 Deathmist raptor in de Graveyard.
Net als het lijkt dat Janna de match gaat winnen pakt Corné een Den protector zodat hij de raptors weer
kan recurren uit zijn Graveyard. Even lijkt hij er nog eentje te missen, maar gelukkig voor hem kijkt
hij voor een tweede keer in zijn graveyard. De raptors blijken uiteindelijk toch te veel voor Janna en
Corné weet de Threepeat te voltooien! Corné wint naast de Full-Art Jori En, Ruin
Diver, de Oath playmat, een Eldrazi Giftbox en in totaal 15 boosters. Gefeliciteerd Corné!

Afbeelding
3-voudig Gameday Champion Corné Dubelaar heeft volgende keer een Bounty op z'n hoofd. :D


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

TOP-5 OATH OF THE GATEWATCH STANDARD KAARTEN

Dit waren volgens mij de meest opvallend presterende Oath kaarten vandaag.

5) CHANDRA, FLAMECALLER

Afbeelding

Chandra bleek in behoorlijk wat decks gespeeld te worden. Zij zag in ieder geval
play in RG Eldrazi, Jeskai Black, Mardu Midrange en RB Dragons. Niet altijd, maar meestal
had zij een doorslaggevende rol. Niet in de laatste plaats, omdat zij in dit trage formaat de
game vaak spoedig kan beslechten. Elke beurt 2 3/1 elementals met haste op je af zien
komen is niet voor veel decks makkelijk te slikken, met uitzondering voor de speler
met de volgende kaart en 6 land in play. ;)

4) Sylvan Advocate

Afbeelding

Sylvan Advocate ziet er zo bescheiden uit, maar de kaart is één en al upside. Early in de game
loopt hij voor op de curve met 2/3 voor 2 mana, met óók nog eens vigilance. Elke game die
Bant Company start met deze kaart is pittig. Fiery Impulse en Wild Strike kunnen deze man niet
doden op beurt 1 en meestal ook niet op beurt 2. Kortom ja, het advocaatje leeft nog steeds.
Dat hij later ook nog eens 4/5 wordt maakt hem bijzonder lastig voor Chandra en je 5/5 hexproof
UG landjes zijn ook niet verkeerd. Geweldige kaart, zowel in de Company lijsten als Abzan aggro.

3) Thought-Knot Seer

Afbeelding

Je bent vast niet de enige die zijn oog heeft laten vallen op deze Eldrazi-spawn. Ik kan soms nog niet
geloven wat de kaart doet. "Hij exileët de kaart". Krijg je dus niet meer terug. :shock: Voor mijn gevoel
klopt dit nog steeds niet. Tot nu toe was het zo dat elke kaart met dit effect je de kaart in één of andere
vorm weer teruggaf, als je de dief maar weer van tafel kreeg, of zoals bij Clique het geluk had de kaart
opnieuw te trekken. "Ik dacht het niet". Ik heb Thought-Knot al de gefixte Vendilion Clique horen noemen.
"Fixet, yeah right". :P


2) Reflection Mage

Afbeelding

Ik vond het lastig kiezen of Thought-Knot of Reflection mage nu op 2 of 3 moest. Beide kaarten zijn erg
goed, en beide kaarten breken de regels. Creatures die bouncen horen niet te zeggen dat je die kaart
daarna nog niet mag spelen. Kortom even wennen, maar dat doet deze kaart dus echt. Reflection Mage is
mijns inziens metawarpend. Je wil sommige creatures echt niet meer spelen omdat deze kaart in het formaat
zit. Hij wordt gespeeld in 4-Color Rally, Bant Company decks en Jeskai Aggro. Hij maakt creatures
zonder come-into-play effecten uberclunky. Als je achter staat kan je het waarschijnlijk
schudden als de Reflection Mage zout in de wonden komt strooien. Als voorstaat geeft hij in ieder geval soms
gelegenheid om weer terug te komen in de match.

1) Goblin Dark-Dwellers

Afbeelding

Maar de kaart die op mij de meest positieve indruk heeft gemaakt is Goblin Dark-Dwellers.
Hoewel Reflection Mage creatures zonder come-into-play effecten zeer matig maakt, trekt de Goblin Dark-
Dwellers zich daar een stuk minder van aan. Je speelt hem gewoon nog een keer en recast wederom een
spell. De body van Goblin Dark-Dwellers is net als bij Thought-Knot vaak eentje van behoorlijke impact.
In tegenstelling tot Thought-Knot heeft hij Menace en is hij dus moeilijk te blocken, en daarnaast is het
ook zo dat hij niks teruggeeft zoals Thought-Knot als hij doodgaat. Alles bij elkaar komt deze kaart
daarom bij mij op plaats 1 voor dit weekend!

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik hoop dat jullie dit verslag met plezier hebben gelezen! ;)

Greetz,

Arjan

PS. Gameday Chronologie:

Theros (2013): Jeroen Verhallen
Born of the Gods (2014): Lennaert Deerenberg
Journey into Nyx (2014): Lennaert Deerenberg
Khans of Tarkir (2014): Lennaert Deerenberg
Fate Reforged (2015): Arjan Ang
Dragons of Tarkir (2015): Robbert van Kempen
MTG Origins (2015): Jelle Zwaan
Battle for Zendikar (2015): Corné Laar
Modern Gameday I (2016): Corné Dubelaar
Oath of the Gatewatch (2016): Corné Verdriedubelaar

Ikbob
Sorcerer
Berichten: 44
Lid geworden op: 04-03-2014 13:02

Bericht door Ikbob » 14-02-2016 09:02

Leuk om te lezen, en nog steeds jammer dat ik er niet bij was.
Ben wel zeer verbaasd dat er maar 1 Rally speler was. Dat zal op de PPtQ wel anders zijn gok ik.
Aanstaande vrijdag maar weer naar FNM!

redribbon007
Newbie
Berichten: 4
Lid geworden op: 12-02-2016 16:33

Bericht door redribbon007 » 14-02-2016 10:40

Goed verslag, Arjan!! Leuk geschreven! Ik waardeer dit soort toernooi verslagen enorm! Keep up the good work!!

Corne
Apprentice
Berichten: 16
Lid geworden op: 25-10-2015 00:59

Bericht door Corne » 14-02-2016 13:25

Arjan, erg leuk verslag weer!

Mijn decklist voor de dag was dus Bant Company, de decklist voor de geinteresseerde:

Main:
4x Jace, Vryn's Prodigy
4x Deathmist Raptor
4x Den Protector
4x Reflector Mage
4x Sylvan Advocate
3x Bounding Krasis
1x Warden of the First Tree
1x Void Grafter

4x Collected Company
4x Dromoka's Command
2x Ojutai's Command

4x Windswept Heath
4x Flooded Strand
4x Lumbering Falls
2x Canopy Vista
2x Prairie Stream
2x Yavimaya Coast
1x Wooded Foothills
3x Plains
2x Forest
1x Island

Side:
3x Arashin Cleric (voor aggro decks)
3x Dispel (voor de mirror en counter/burn-heavy decks)
2x Disdainful Stroke (voor Abzan en RG ramp Eldrazi)
1x Harbinger of the Tides (voor tempo tegen midrange decks)
1x Valorous Stance (voor Abzan en RG ramp Eldrazi)
1x Hallowed Moonlight (voor token-strategies)
1x Frost Walker (voor non-interactive ramp decks)
1x Silkwrap (voor Hangerback en aggro decks)
1x Yasova Dragonclaw (voor mirror en andere midrange decks)
1x Bounding Krasis (all-star om tempo te maken)

--

Gedurende de dag kwam ik toch al wat verbeterpunten tegen. Achteraf zou ik de 4e Krasis altijd main spelen (want ik boardde hem echt altijd in) en Void Grafter side (en inbrengen tegen removal-heavy decks). Daarnaast vond ik 3 Arashin Clerics teveel en zou ik 1 minder spelen, en ook Harbinger voelde overbodig. Daarvoor in de plaats zou ik 2x Suspension Field spelen, wat echt een goede kaart is tegen alles Eldrazi-ramp related (wat voelt als de zwakste match-up).

Hardtrack
Official Judge
Berichten: 254
Lid geworden op: 01-10-2013 21:22

Bericht door Hardtrack » 14-02-2016 17:32

Mooi verslag, Arjan! Moeten we weer een nieuwe organiseren om Corné zijn reeks te breken, natuurlijk...
Jan Jaap Vermeire
Level 2 judge
DCI 2072829033

Rodubaru
Sorcerer
Berichten: 77
Lid geworden op: 16-03-2015 16:28

Bericht door Rodubaru » 15-02-2016 11:10

Leuk om terug te lezen! Tof dat er zoveel verschillende decks aanwezig waren :)
DCI: 2300034141
Grtz Kasper Zijl

Dr. J
Sorcerer
Berichten: 73
Lid geworden op: 19-04-2015 10:15

Bericht door Dr. J » 15-02-2016 16:41

Gefeliciteerd Corné, en bedankt voor het verslag Arjan!

Bobby G
Apprentice
Berichten: 24
Lid geworden op: 08-02-2016 13:08

Bericht door Bobby G » 17-02-2016 23:01

Gefeliciteerd Corne en tof verslag Arjan!
DCI - 6314620883

Plaats reactie