Mini-verslagje PPTQ Amsterdam 21 mei 2016

Check hier voor nieuws over Magic, toernooiverslagen en andere onderwerpen die niet onder andere kopjes vallen.
Plaats reactie
Arjan
FNM Organizer Emeritus
Berichten: 1152
Lid geworden op: 23-09-2013 04:25

Mini-verslagje PPTQ Amsterdam 21 mei 2016

Bericht door Arjan » 22-05-2016 01:37

Afbeelding

Voor de liefhebbers een heel klein verslagje van de PPTQ in Amsterdam. Deze maal
onder de vakkundige leiding van de judges Dustin en onze eigen Jan Jaap! Er was
nog een derde judge, maar die diens naam ken ik niet (sorry! :() Niettemin ook bedankt! :)
Maar liefst 60 spelers deden mee voor een plaats bij de RPTQ eveneens
in Amsterdam. Een begerenswaardige plek die mogelijkerwijs weer kans biedt op een reis
naar Hawaii(!), en derhalve waren er spelers uit heel het land gekomen naar deze PPTQ
Toch waren er ook nog flink wat locals te bekennen in de top-8! De ongelukkige Emil Landman
viel ondanks 13 punten net buiten de top-8 op weerstand. De top-8 met tussen haakjes
onder zwaar voorbehoud de geografische herkomst. :)

1. Lukas Jongkind (Amsterdam/Diemen?)
2. Sjors Peerdeman (Amsterdam)
3. Chris Bonnie (Alkmaar)
4. Arjan Struik (Groningen)
5. Ivar Sas (Purmerend)
6. Pascal van Alphen (Purmerend)
7. Arjan Ang (Amsterdam)
8. Wander Notting (Arnhem)

DRAFT

Excuus, aangezien ik zelf meedeed, kan ik eigenlijk voornamelijk alleen maar even iets over mijn eigen draft zeggen,
maar misschien toch leuk. Twee rechts van mij maakt Chris Bonnie oa. Elusive Tormentor open! Een ware bom! Omdat
iedereen zijn Double Faced Cards moet tonen (DFC's) is dit mogelijk waardevolle informatie.

Afbeelding

Ikzelf maak een oa. een Soul Swallower open. Geen superkaart, maar zeker niet verkeerd als je delirium aan de praat
krijgt. Nu moet ik zeggen dat ik in dit draftformaat een sterke voorkeur voor delirium decks heb ontwikkeld. Ik vind het
leuke decks, maar ik vrees ook dat ik wellicht sommige delirium kaarten wat te hoog inschat. Enfin, hoewel voor mij
een zwarte bom wordt geopend en GB een logische delirium combinatie is, laat ik mij hierdoor niet afschrikken.
Ik geef geen tot nauwelijks interessante groene of zwarte kaarten door naar links. GW delirium is eventueel ook een
goede optie, en bovendien hoeft het niet zo te zijn dat er geen zwart voor mij overblijft als Chris twee rechts van mij ook
op zwart zou gaan. Chris kiest echter niet de Elusive Tormentor! Deze gaat door naar mijn rechterbuurman Ivar Sas.
Ik ben nog steeds erg benieuwd wat Chris koos boven de Elusive Tormentor.

Afbeelding

Ik weet niet meer zo goed wat er allemaal in booster twee zat. Voorzover ik mij kon herinneren niet echt geweldige kaarten.
Hier pak ik Vessel of Nascency. Hij matcht goed met de Soul Swallower, maar normaliter ben je niet echt blij met die kaart
als tweede pick. Zoals verwacht pickt Ivar de Elusive Tormentor als tweede pick.

Voor de derde pick heb ik verrassend genoeg de keuze uit vooral heel goede zwarte kaarten. Wellicht dacht Chris "zoek
het uit jullie met al die zwarte kaarten? Hoewel de Toothcollector het meest synergetisch is in mijn eventuele GB delirium deck
ga ik toch voor het rauwe powerlevel van de Markov Dread Knight. Ook goed als ik geen uiteindelijk geen delirium draft. De Ghoulsteed
zou later nog wheelen, en daarmee kreeg ik wel echt het idee dat GB Delirium als archetype open zou liggen.

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

In de laatste booster blijkt dat Chris toch op zwart zit. Misschien is hij geswitcht, want duidelijk is dat de andere spelers
voor hem allemaal niet in zwart zitten. Hierdoor pikt hij aardig wat snoepjes op. Ivar zat dus op RB Vampires, maar ondanks
dat zij beiden ook op zwart zitten, weet ik genoeg kaarten op te pikken om eigenlijk behoorlijk tevreden over mijn deck te
zijn.

Afbeelding
Mijn uiteindelijke draftdeck. Noot! Er is mist een groundkeeper op het plaatje

KWARTFINALES

Lukas Jongkind was het toernooi met 5-0 begonnen, maar toeval wilde
dat hij al van te voren wist dat hij om 20:00 plichtplegingen met de familie had.
Kortom die zou na de draft droppen, en zijn familie zal blij zijn dat hij zijn prioriteiten
op orde heeft! ;) De gelukkige was Ivar Sas, die daardoor in de eerste ronde een bye
zou krijgen. Grappig genoeg dropte diezelfde Ivar Sas jaren geleden vóór de top-8 draft
zelf nadat hij 6-0 stond in de klassering, dus wat dat betreft had hij dit gelukje
nog open staan! ;)

In de battle tussen de Arjans moest Arjan Ang opnieuw zijn meerdere erkennen in
Arjan Struik. :( :( :(. In de Swiss had ik alleen van Arjan Struik verloren, en
helaas nu dus weer! Helaas voor mij, maar puik voor Arjan Struik natuurlijk! ;)

De winnaar van de laatste PPTQ in Amsterdam, Sjors Peerdeman, blijkt naast standard
ook Sealed meester te zijn, met wederom een top-8 plek. Niettemin was het deze keer
geen winst in de top-8, en verloor hij van Pascal van Alphen in de kwartfinale.

HALVE FINALES

In de eerste halve finale zou Ivar Sas snel met zijn medepurmerender Pascal afrekenen.
De tweede halve finale tussen Arjan Struik en Chris Bonnie duurde echter een stuk langer
en het zou een behoorlijk grindfest worden. Ondanks een 1-0 voorsprong van Arjan weet Chris
toch de 1-2 uit het vuur te slepen en is de finale Ivar en Chris Bonnie!

FINALE

Helaas, ik heb de finale niet bijgewoond en kan er weinig over vertellen, behalve dan dat
de finale niet in Twee Klaveren plaatsvond! Speciaal voor de finale werd afgereisd naar
de exotische locatie genaamd de Gamekeeper. Naar ik begrepen heb had dit oa. als voordeel
dat de drankjes voor de finalisten hier gratis waren en vooral dat hier geen bardames waren die
graag op tijd thuis wilde zijn! :) In game 1 blijft Ivar op 2 land steken
en is de game een easy prooi voor Chris. Chris moet helaas game 2 naar 5 mullen, en dat
blijkt te weinig om het sterke RB Vampires deck van Ivar tegen te houden. In game 3 blijkt
wederom het deck van Ivar een beetje too much en daarmee wint Ivar de finale! Gefeliciteerd!

Ivar is geen frequente FNM-bezoeker, maar wel altijd een vaste bezoeker van de maandagavonddraft
in Twee Klaveren, dus daarmee mag ik toch wel zeggen dat de winst binnenshuis is gebleven! ;)
Nogmaals gefeliciteerd Ivar! Nu moet je standard gaan oefenen, haha! :D


Pairings:

1. Lukas Jongkind - Ivar Sas (RB Vampires)
2. Arjan Struik (UGr Clues) - Arjan Ang (GB Delirium)
3. Pascal van Alphen (RG Werewolves) - Sjors Peerdeman (UR Spells)
4. Chris Bonnie (B/W) - Wander Nottting

Halve finales:

1. Ivar Sas - Pascal van Alphen
2. Arjan Struik - Chris Bonnie

Finale:

Ivar Sas - Chris Bonnie

Sjors
Sorcerer
Berichten: 34
Lid geworden op: 07-10-2015 13:43

Bericht door Sjors » 22-05-2016 19:19

Goed verslag weer Arjan!

Ik had in de top 8 draft UR spells met 2 Rise from the Tides gedraft. Helaas ging mijn deck niet af in de kwartfinale tegen Pascal, die GR werewolves speelde.
DCI: 1300073523

Arjan
FNM Organizer Emeritus
Berichten: 1152
Lid geworden op: 23-09-2013 04:25

Bericht door Arjan » 22-05-2016 20:16

Sjors schreef:Goed verslag weer Arjan!

Ik had in de top 8 draft UR spells met 2 Rise from the Tides gedraft. Helaas ging mijn deck niet af in de kwartfinale tegen Pascal, die GR werewolves speelde.
Zeker geen fotootje van je deck? ;) Ik verwachtte al dat jij in UR zou zitten met wat ik aan jou doorgaf,
maar ik heb het deck niet in actie kunnen zien helaas.

Sjors
Sorcerer
Berichten: 34
Lid geworden op: 07-10-2015 13:43

Bericht door Sjors » 23-05-2016 11:36

Arjan schreef:
Sjors schreef:Goed verslag weer Arjan!

Ik had in de top 8 draft UR spells met 2 Rise from the Tides gedraft. Helaas ging mijn deck niet af in de kwartfinale tegen Pascal, die GR werewolves speelde.
Zeker geen fotootje van je deck? ;) Ik verwachtte al dat jij in UR zou zitten met wat ik aan jou doorgaf,
maar ik heb het deck niet in actie kunnen zien helaas.
Ik zal vanavond even een foto maken!

Ik heb zelf het deck ook niet echt in actie kunnen zien ;) G1 ging wel okay en ik wist in de early en mid-game te stabiliseren, maar Pascal kon mijn Pyre Hound nog net slopen voordat hij te groot werd, en mijn Perfected Form redde het ook niet. In de late game kwam er maar geen Rise from the Tides om de game mee af te sluiten.

G2 mullde ik naar 4 kaarten dus geen kans :)
DCI: 1300073523

Arjan
FNM Organizer Emeritus
Berichten: 1152
Lid geworden op: 23-09-2013 04:25

Bericht door Arjan » 24-05-2016 00:06

Ik trof Ivar vandaag nog bij de maandagavonddraft en hij had toevallig
wat fotootjes van zijn decks gemaakt. :) Het bleek trouwens dat Chris
een Graf Mole had verkozen boven de Elusive Tormentor die dus bij
Ivar terecht kwam tijdens de top-8 draft. Ikzelf zou zeker voor de
Tormentor gegaan zijn. ;)

Afbeelding
Ivar's Sealed Deck

Afbeelding
Ivar's winnende Draft deck

Terence
Sorcerer
Berichten: 99
Lid geworden op: 27-08-2014 14:25

Bericht door Terence » 24-05-2016 10:48

Arjan schreef:Ivar's winnende Draft/Sealed deck....
Damn dat is me wel even een sealed deck :D

Draft deck is ook niet verkeerd, maar damn die sealed pool !!! :D

Sjors
Sorcerer
Berichten: 34
Lid geworden op: 07-10-2015 13:43

Bericht door Sjors » 25-05-2016 09:47

Afbeelding
Sealed deck, 5-1
Afbeelding
Draft deck, 0-2
DCI: 1300073523

Ivar
Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 25-05-2016 12:32

Bericht door Ivar » 25-05-2016 12:45

Mooi verslag Arjan!
(ik vond het sowieso leuk om over deze pptq te lezen :D )

Voor de oplettende kijker : er staan 24 kaarten op de foto van mijn draft-deck. Ik boarde namelijk altijd de Magnetic Chasm in voor de Vampire Noble.
Ik hoorde trouwens later van Chris dat hij Graf Mole pakte als first pick vanwege een sterke voorkeur voor groen. Helaas voor hem first-pickte Pascal rechts van hem Solitary Hunter, dus hij koos er inderdaad al snel voor om uit groen te gaan.
Ik ben zelf trouwens van mening dat mijn Sealed deck meer dan prima was, met 6 rares die ik kon spelen, maar dat mijn draft-deck ge-wel-dig was. Leuke combo's met de 3 zwarte 1-drops en uiteraard de Call the Bloodline. Ik kreeg Stensia Masquerade als 4de of 5de pick. Daarvoor zat ik nog in zwart-wit, maar wit leek me al niet echt open, dus dat was het moment dat ik switchde.

Plaats reactie