Format: Legacy

Hier kan je over formats praten zoals Standard en Modern, en daarnaast je deck bespreken en/of individuele kaarten.
Arjan
FNM Organizer Emeritus
Berichten: 1152
Lid geworden op: 23-09-2013 04:25

Format: Legacy

Bericht door Arjan » 17-07-2014 01:15

Hoi allen,

In de afgelopen periode ben ik door verschillende mensen benaderd met
de vraag of wij niet ook Legacy gaan/willen organiseren op vrijdagavond.
Omdat de vraag mij nu al een paar keer gesteld is, leek het mij wel nuttig
om daar wat over te zeggen.

Afbeelding

- WotC ondersteunt Legacy niet als FNM-formaat.

Dat betekent dat wij niet officieel Legacy kunnen organiseren op de FNM.
Dit hoeft echter niet een enorm probleem op zich te zijn, maar het heeft
wel een paar nadelen. Eén is dat we geen promo's mogen uitdelen, maar
belangrijker is dat we geen reclame kunnen maken via de locater van WotC.

Afbeelding

- Hoe groot is de vraag?

Het is mij op dit moment eigenlijk compleet onduidelijk hoe groot de vraag
naar Legacy-toernooien echt is. Ik heb pakweg van 5-6 mensen de vraag '
gekregen of wij niet ook Legacy wilde gaan organiseren, maar daar vul je dus
geen toernooien mee. Ik heb vroeger ooit eens geprobeerd met pakweg 10 man
met regelmaat Standard te spelen. Dat bleek uiteindelijk niet haalbaar. Je hebt
echt een playerbase van pakweg 30 man nodig, zodat je elke keer in ieder geval
8 mensen trekt. Daarom roep ik iedereen op die Legacy een warm hart toedraagt
en graag toernooitjes zou spelen in Amsterdam om dat hier ook kenbaar te maken! ;)

Afbeelding

- Legacy is niet bijzonder toegankelijk

Draft/Sealed is praktisch toegankelijk voor iedereen. Standard volgt daarop, omdat
mensen de kaarten die ze openmaken bij het draften eventueel direct kunnen
gebruiken voor hun Standard-deck.

Modern is al een stuk minder toegankelijk, en dat komt met name door de dure fetch-landjes.
Ik hoop ook echt dat die zsm worden gereprint. Het zal Modern voor veel mensen een stuk
meer betaalbaar maken. Wel zie ik een enorme stijging in populariteit van Modern.
De standardtoernooien worden wel wat beter bezocht gemiddeld genomen dan de
moderntoernooien, maar het verschil is niet heel groot.

Legacy is wat dat betreft het minst toegankelijk. De echte duals zijn echt behoorlijk prijzig,
en menig Legacy-deck begint toch al met een paar Forces of duals. Ik had op een gegeven
moment een Legacy-deck compleet, maar de 'nieuwe' tech was plots Moat. Moat kostte op
dat moment meer dan 200 euro. Ouch! Punt is ook dat Legacy er niet goedkoper op lijkt te worden! :(

Liefhebbers van Legacy zullen zeggen dat Standard-spelers in de loop der tijd meer uitgeven
dan zij hebben gedaan voor hun ene of paar Legacy-decks en dat is heel goed mogelijk. Punt
is wel dat je je dus committeert voor langere tijd aan hetzelfde deck. Er zijn zelfs Legacy-spelers
die hun deck bij wijze van al 7 jaar spelen. Het is niet per se beter of slechter, het is gewoon
anders dan met name Standard, waarin alles toch om de zoveel maanden weer veranderd.

Afbeelding

- De playerbase is trouw en enthousiast

Misschien juist wel omdat legacy-spelers lang met hetzelfde deck spelen, en daarin ook
behoorlijk wat geld hebben geïnvesteerd zijn het geen spelers die weer snel uit beeld verdwijnen.
Magic is een leuk spel, maar mensen die alleen draften stoppen soms gewoon voor een tijdje als ze
de bijvoorbeeld de nieuwe set niet zo leuk vinden. Laatst verschenen er weer 2 mensen die we
anderhalf jaar niet gezien hadden. Legacy-spelers zijn wat dat betreft doorgaans toch een stuk trouwer.
De meeste Legacy-spelers zijn ook zeer enthousiast over het formaat.

Anyway, ik heb zelf Legacy zelf maar zelden gespeeld! :shock: Ik had het geluk dat ik nog ergens 4
Forces of Will had liggen uit mijn middelbare school periode (daarna meer dan 10 jaar niet gespeeld)
en heb ooit nog eens praktisch mijn gehele ruilmap weggedaan voor 4 Tundra's. Ik doe er vooralsnog
eigenlijk weinig mee. Ik hoor graag meer van mensen die beter in het formaat zitten en wat hun
gedachten zijn! ;) Vooral ten aanzien van de levensvatbaarheid van Legacy als toernooiformaat.

Pascal
Legend
Berichten: 262
Lid geworden op: 02-10-2013 09:16

Bericht door Pascal » 17-07-2014 11:00

Legacy is voor mij simpelweg de investering niet waard. Ik heb Standard al op een lager pitje gezet omdat ik te weinig tijd heb en er al te veel leuke manieren zijn om Magic te spelen (Modern, alle Limited varianten). Nóg een format er bij, en eentje die duizenden euro's investering vraagt, is voor mij gewoon zonde. Daarvoor zal ik het te weinig spelen.

Dat gezegd: Qua gameplay staat het format me wel heel erg aan. Als er FNM's zijn waar met proxies gespeeld mag worden, of waar ik een deck kan lenen (ik zal voorzichtig schudden) zou ik het graag een keertje spelen!

arathorn
Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 17-07-2014 11:03

Bericht door arathorn » 17-07-2014 11:23

Het is 100% zeker dat er een aardige groep legacy spelers in A'dam bestaat. Ik twijfel echter aan het potentieel van de FNM opzet. Ik zou persoonlijk heel vaak aanwezig zijn, maar veel A'damse legacy spelers zijn sporadisch actief, omdat ze een zeer veeleisende dagbesteding hebben.

Dustin heeft een langere tijd op zondagavond legacy toernooien in Uilenstede georganiseerd. De opkomst was zeer wisselvallig: soms was er 40 man, dan weer 7. Een grote factor in het succes van de maandelijkse toernooien elders in 't land is dat ze overdag gespeeld worden. Dat geeft mensen in de omgeving de kans om naar de venue te reizen. Als een toernooi in de avond gehouden wordt, dan is de laatste ronde pas rond 23:00 gespeeld en is de terugreis met OV of de auto onaangenaam.

Mijn idee is dat een A'dams legacy toernooi een succes zou kunnen zijn als het overdag gehouden wordt en niet conflicteert met andere toernooien. Onafhankelijk v/d opzet kan je erop rekenen dat ik erbij ben!

Cybey
Apprentice
Berichten: 8
Lid geworden op: 15-07-2014 14:53

Bericht door Cybey » 17-07-2014 11:46

Ik denk persoonlijk dat er genoeg animo is voor Legacy toernooien. Je kan overwegen dit maandelijks of om de maand te doen op de vrijdag. Zoals het door Dustin gedaan werd, werd er Legacy en Draft tegelijkertijd gespeeld voor de mensen die geen Legacy willen spelen. Dit is hier natuurlijk ook een optie.

Een ander alternatief is dat je toestaat dat mensen dualland mogen proxyen. Veel andere dure staples worden ook in Modern decks gespeeld (fetch, goyf, lotv, etc) en zou dus de overgang van mensen met een Modern deck naar Legacy makkelijker kunnen maken om het format te proberen. Door alleen de duallandjes te laten proxyen geef je mensen die wel volledige decks hebben een klein voordeel doordat deze wel in het bezit zijn van bijvoorbeeld de Onslaught fetches en Force of Wills. Mensen zullen, als ze het een leuk format vinden, uiteindelijk langzaam gaan ruilen naar de echte kaarten en hoeft er voor veel mensen ook geen directe investering plaats te vinden van duizend euro. Ook zorg je er op deze manier voor dat meer mensen komen opdagen.

Ik moet zeggen dat ik op de toernooien in Uilenstede genoeg mensen heb gezien die met shockland spelen in plaats van dualland. Hun deck is dan niet optimaal, maar ze konden zeker mee komen en gewoon lol hebben. Ook is Legacy een format waar je voor 200 euro een deck in kan maken, zoals Burn of manaless-Dredge. Ook als je een Modern Jund deck hebt, kan je vrij makkelijk naar Legacy toe.

De Legacy spelers zijn een trouwe playerbase, dus ik verwacht dat je kan rekenen op redelijk wat animo. Dit zag je in Uilenstede ook. Er zijn in Amsterdam nou eenmaal geen Legacy toernooien, dus de kansen die je hebt moet je pakken.

Ik vind de locatie van de Twee Klaveren beter dan Amstelveen. Voor veel Amsterdammers is dat denk ik beter de bereiken. Momenteel woon ik in West, dus is de Twee Klaveren helemaal optimaal, maar ik heb ook een tijd in Oost gewoond en vind dan de Twee Klaveren ook erg goed te bereiken met de fiets. Hierdoor zijn Legacy spelers uit Amsterdam denk ik eerder bereid te komen, maar dit is natuurlijk een heel persoonlijk uitgangspunt.

Qua tijd heeft mijn voorkeur door de week 's avonds. Vrijdagen zijn goede vaste dagen voor veel Magic spelers gezien er al FNM was. Juist omdat de toernooien in Uilenstede op zondag waren merkte ik dat ik, en de andere spelers waarmee ik veel oefen, toch regelmatig niet konden. De weekenden zijn vaak dagen die mensen volledig hebben volgepland en/of tijd aan de partner wordt besteed.

De verhalen dat Legacy niet levensvatbaar zou zijn, is wat mij betreft onzin. In Amerika zie je ook dat SCG wekelijks nog Legacy toernooien organiseert. De mensen die Legacy spelen zijn over het algemeen mensen moet een redelijk goed stabiel inkomen en/of mensen die vroeg ingestapt zijn en de kaarten nog hebben. Ook stappen nog steeds mensen in. De reden dat deze kaarten, zoals dualland, zo duur zijn en duurder worden is omdat de vraag toeneemt, maar het aanbod niet. Dit zou direct kunnen betekenen dat de playerbase en animo voor Legacy nog steeds groeit, anders zou de vraag niet stijgen en dus de prijs niet toenemen.

Dit zijn mijn gedachten hierover. Mocht iemand hier opmerkingen over hebben dan hoor ik dat graag :)

Peter
Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 17-07-2014 16:59

Bericht door Peter » 17-07-2014 17:02

Het zou super zijn als er regelmatige Legacy-toernooien zijn.

Sanctioned, niet-sanctioned, prijzen of geen prijzen: het maakt mij niet uit!

Het is gewoon leuk om toernooien te spelen en andere legacyspelers te ontmoeten. Dus ik zou zeggen: gewoon eens organiseren met iedereen die hier enthousiast is en dan verder kijken naar de opzet!

Wingman
Sorcerer
Berichten: 77
Lid geworden op: 30-03-2014 20:35

Bericht door Wingman » 17-07-2014 21:59

Ik weet niet precies hoeveel werk het is om Legacy te organiseren, en zelf ben ik geen Legacy speler.
Maar als er behoefte aan is, dan lijkt het me toch dat er een parallelle sessie tijdens de FNM gehouden kan worden voor dit format?

Dat deel is dan niet-sanctioned, maar dan kunnen we als spelers 'gewoon' de vrijdag voor Magic reserveren.

Voordelen:
- Zijn er eens minder (legacy) spelers, dan kan bij het andere format worden aangesloten (bijvoorbeeld bij draft heel simpel)
- mogelijk dat er heen-en-weer mensen enthousiast kunnen worden voor een ander format.
- Grotere basis groep magic-spelers

En er zijn vast nog meer...

en er zijn vast nog meer
DCI 7213772760

Arjan
FNM Organizer Emeritus
Berichten: 1152
Lid geworden op: 23-09-2013 04:25

Bericht door Arjan » 17-07-2014 23:32

Voor de liefhebbers van Legacy heb ik goed nieuws! Vanaf september zal er ook in Twee Klaveren Legacy worden georganiseerd. Er zal begonnen worden met een tweemaandelijks toernooi op de zaterdag. Dit zal wederom onder de bezielende leiding van Dustin de Leeuw gebeuren.

We willen hier gewoon even mee beginnen, en wellicht dat er dan idd op den duur een vrijdagavondje Legacy naast de normale FNM bij komt.

Zodra er meer informatie bekend wordt zal ik het op het forum vermelden en ik zal het event ook opnemen in onze kalender via www.fnm-amsterdam.nl.

Met vriendelijke groet,

Arjan

bennotsi
Apprentice
Berichten: 5
Lid geworden op: 15-07-2014 13:19

Bericht door bennotsi » 18-07-2014 08:58

Bedankt Arjan! Dat is heel erg goed nieuws. Je gaf al aan dat je nog 4 Tundra en 4 Force of Will hebt, dan heb je al een belangrijke basis voor bijvoorbeeld Miracles of UWR Delver. Zeker Miracles speelt verder vooral nieuwere kaarten die je misschien nog hebt van het limited of standard spelen tijdens die set zoals Terminus, Entreat the Angels, Jace, the Mindsculptor, en al iets ouder Counterbalance en Sensei's Divining Top.

Ik ben het eens met het merendeel van wat in dit topic door anderen is gezegd. Wel wil ik eraan toevoegen dat mijn voorkeur ook naar doordeweeks en in de avond uitgaat. Ikzelf, en ik denk veel Legacy spelers met mij, heb een fulltime baan en een vaste relatie. Dat betekent dat je in het weekend bijna geen toernooien kunt spelen omdat je vaak dan juist wat leuks met je vriend of vriendin wilt doen, zeker niet wanneer je niet weet hoe laat je weer terug bent (top 8 onzekerheden etc). Ik kon helaas dus ook regelmatig niet aanwezig zijn op de Legacy toernooien in Cafe Uilenstede omdat ze in het weekend waren, gelukkig was het wel 's avonds en zonder top 8 dat helpt al heel erg. Daarnaast helpt het om ver van te voren te weten wanneer het toernooi is. Met name een regelmatige datum zoals "iedere eerste vrijdag van de maand" is gemakkelijker vrij te houden.

Wat Peter en Cybey ook al zeiden: sanctioned of niet sanctioned, proxies of geen proxies, het maakt mij niet zoveel uit. Zeker wanneer er spelers zijn die nieuw in het format zijn kan dit een vriendelijke manier zijn om met Legacy kennis te maken. Want het is echt een prachtig format, zo divers en toch zo gebalanceerd met zo diepgaande skill-intensieve spelsituaties, het door en door kennen van je deck is belangrijker dan de 100% optimale decklist, het is echt een fantastisch format! En inderdaad zijn er een paar Modern decks die op wat dual land na niet veel verschillen van Legacy decks, zoals Jund. Er zijn er vast meer, ik heb niet zo veel verstand van Modern, maar dat zou toch al moeten helpen bij het instappen in Legacy.

Legacy is denk ik voor spelers die niet zo heel veel tijd hebben juist aantrekkelijk omdat het format niet zo snel verandert. Dus als je eenmaal de kaarten heb gekocht dan weet je vrij zeker dat je er jarenlang lol van kunt hebben. Ik heb zelf bijvoorbeeld ook niet de tijd om me te verdiepen in een format als Standard omdat tegen de tijd dat ik een deck compleet zou hebben het format alweer compleet anders is door rotatie.

Omdat Legacy wellicht voor een groot gedeelte een andere spelersgroep aanspreekt dan de spelers die normaal op vrijdagavond FNM spelen, zou je ook kunnen overwegen om de Legacy toernooien parallel aan een FNM te organiseren (als dat qua ruimte en organisatie mogelijk is, daar heb ik verder geen verstand van).

Ik ben echt heel blij dat er binnenkort weer Legacy toernooien gespeeld kunnen worden in Amsterdam!

Arjan
FNM Organizer Emeritus
Berichten: 1152
Lid geworden op: 23-09-2013 04:25

Bericht door Arjan » 19-07-2014 02:00

Mag ik Legacy-spelers vragen wat zij gepaste en/of leuke prijzen vinden voor een vrijdagavond-toernooi met maximaal 4 ronden? Normaal werken wij gewoon met boosters, maar die zullen doorgaans voor Legacy-spelers wat minder interessant zijn.

Iemand suggereerde vanavond geldprijzen, maar eerlijk gezegd gaat dat een beetje in tegen de geest van de FNM. Dan wordt het een soort pokertoernooi. Het zou mij persoonlijk in ieder geval afschrikken, maar dat is dus zoals gezegd mijn mening. Niettemin willen wij als FNM toch nog een (overigens zeer bescheiden) omzet draaien, dus om niks spelen is ook weer niet interessant. Ik wil eventueel wel kijken naar kaarten. Misschien is dat op den duur voor de modern-toernooien ook een goed idee.

Yivry
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: 17-07-2014 09:24

Bericht door Yivry » 19-07-2014 14:04

De legacy toernooien in uilenstede waren in samenwerking met Nedermagic.
Deelname was 10 euro, en het volledige deelnamebedrag werd uitgekeerd als Nedermagic store credit. (Wat ook meteen ter plekke te besteden was.)

Ik zie dat jullie al samenwerken met de Gamekeeper, dus een soort van gelijke opzet zal voor de meeste legacy-spelers niet vreemd zijn.
Dan heb je toch iets aan je prijzen (want boosters is inderdaad niet super boeiend voor legacy-only spelers), maar speel je niet direct om geld.

Plaats reactie