[Formaat: Commander]

Hier kan je over formats praten zoals Standard en Modern, en daarnaast je deck bespreken en/of individuele kaarten.
Plaats reactie
Arjan
FNM Organizer Emeritus
Berichten: 1152
Lid geworden op: 23-09-2013 04:25

[Formaat: Commander]

Bericht door Arjan » 06-11-2014 21:47

Morgen liggen officieel de nieuwe Commander-decks in de winkel!

Hieronder de volledige card-gallery aangezien die bijna niet te vinden
is op de site van WotC zelf ;):

http://magic.wizards.com/en/articles/ar ... 2014-10-23

Ik vroeg mij af wie er hier commander speelt, wie niet en waarom je
het wél of juist niet speelt?

Ikzelf speel geen Commander. Ik heb zo waar een commander deck gemaakt, nadat
Commander 2012 uitkwam, maar ik heb er maar één of twee keer meegespeeld. Nog
wel een commander 2013 deck gekocht, voornamelijk voor de kaarten die ik voor mijn
cube wilde, maar verder niet veel mee gedaan.

Eerlijk gezegd lijken deze nieuwe Commander-decks mij op zich heel
leuk, maar ik ben niet zo'n fan van multi-player. Het halve diplomatieke
spel, maar dan soms ook weer niet. Je wil winnen, maar ook weer niet.
Of beter gezegd stiekem wel, maar niet te duidelijk of te hard. Je wil al laatste overblijven,
maar eigenlijk wil je dat iedereen zo lang mogelijk in het spel blijft?

Ik vind het niet zo erg dat de focus niet op winnen ligt. Kan ook heel goed
een spelletje puur voor het plezier spelen, maar dat halfslachtige spreekt mij niet zo aan. ;)

Wat ik wel leuk vind is dat is dat je kaarten kan gebruiken die misschien wel erg leuk zijn, maar
niet goed genoeg voor constructed. Een kaart die ik bijvoorbeeld leuk vind is Muzzio:

Afbeelding

Ook is het leuk dat games minder repetitief zijn, doordat je 100 verschillende kaarten speelt.
Kortom ik denk dat Commander wel leuk kan zijn, maar liever 1-tegen-1 of in ieder geval spelen
met mensen die dezelfde opvatting van fun hebben. ;) Maar of mijn (u)(r) Artifact deck met
Muzzio en Daretti werkelijkheid wordt valt te bezien. :)

Afbeelding

Carrooga
Apprentice
Berichten: 5
Lid geworden op: 22-05-2014 20:14

Bericht door Carrooga » 17-01-2015 23:01

Christophe (ik dus) speelt zeker Commander. Het feit dat je wil winnen is juist leuker tegen meerdere opponenten. Je moet dus eigenlijk exponentieel meer schade doen, of gewoon je opponents op een symmetrische manier doodmaken. Kaarten pakken met Prime Speaker Zegana als je een Psychosis Crawler op tafel hebt die 7/7 is.. Iedereen loses 8.. Daarna een Reliquary Tower spelen, Zegana sacken aan je Diamond Valley en de volgende beurt recasten voor 16 kaarten aan schade.. is toch mooi 24 op iedereen z'n hoofd.. Dat gaat wel hard hoor. En het zijn die plays die het format leuk maken. Dat je dat soort epische momenten meemaakt.

Of dat iedereen al laag staat, je een terrastodon speelt,je drie forests van jezelf sloopt, terwijl je Fires of Yavimaya hebt liggen en Pandemonium, je 9 damage doet aan opponent 1, die op 7 staat, je nog 9 damage doet aan de blockers van je tegenstanders, die je naar lethal en binnen lethal brengt (16), waarna je je Commander Thromok the Insatiable eruit poept voor precies devour 4 x 4 = 16 damage.

Kortom, ik hou ervan. Zoek wat vrienden bij elkaar en geniet.
Proud member of team Cloverfield

Arjan
FNM Organizer Emeritus
Berichten: 1152
Lid geworden op: 23-09-2013 04:25

Bericht door Arjan » 18-01-2015 16:52

Toevallig heb ik deze week nog Commander gespeeld. Echt was het geen 'gewoon' Commander.
We hebben een Commander Cube-Rotisseriedraft gedaan! Kortom iedereen mocht om de beurt
een kaart kiezen uit mijn gehele cube. Uiteindelijk heeft iedereen 80 picks gemaakt. Bijzondere
regels waren dat de kaarten in het deck niet per se dezelfde kleur hoefde te hebben als de
commander. Verder hebben we de regel dat je iemand ook kon verslaan met 21 Commander-damage
ook maar gelaten voor wat het was (Weet iemand wat de gedachte is achter die regel?). Maar mijns
inziens hebben de we de belangrijkste regel in stand gelaten, het ging om de fun. ;)

Plaats reactie