Modern Banlist

Hier kan je over formats praten zoals Standard en Modern, en daarnaast je deck bespreken en/of individuele kaarten.
Plaats reactie
Arjan
FNM Organizer Emeritus
Berichten: 1152
Lid geworden op: 23-09-2013 04:25

Modern Banlist

Bericht door Arjan » 16-01-2015 13:48

Komende maandag zal weer reikhalzend worden uitgekeken naar de nieuwe
banlist voor Modern. Khans of Tarkir heeft zich op ongekende wijze laten gelden
in oa. Modern en met de aankomende Modern Pro Tour is de nieuwe banlist een big topic.


Afbeelding

----------------------------------------------------------------------------------------------

Tom Ross denkt het volgende:

Why I Don't Think Treasure Cruise Will Be Banned In Modern

It's only been out for three months. Pro Tour Fate Reforged will have a set full of cards to work with. Treasure Cruise is
strong, but inherent strength doesn't make a card bad. The inverse is also true. Shahrazad isn't a particularly strong card
and neither is Sensei's Divining Top in Modern. They are, however, bad cards for Magic, as they unreasonably extend the
length of Magic games. Treasure Cruise is extending the length of games in a good way by letting players see more cards
and get deeper into their decks.

If I were in charge of the Modern banned list, these are the changes I'd make going into Pro Tour Fate Reforged:

Unban: Bloodbraid Elf, Ancestral Visions

Ban: Gitaxian Probe, Manamorphose

-------------------------------------------------------------------------------------------------

Ikzelf denk dat het nog te vroeg is voor een ban van Treasure Cruise en/of Dig through Time. Behalve dat er in de laatste
Modern GP slechts 4 Treasure Cruises waren te vinden en 0 Dig Through Times in de gehele top-8 hebben we mijns inziens
nog te weinig kunnen zien van deze kaarten. Dat we er weinig van gezien hebben zegt trouwens nog niet zoveel. Ik kan mij
herinneren dat Jace, the Mind Sculptor in Standard ook niet meteen een hit was (Idd, in het begin wist men nauwelijks wat
te doen met de kaart!). Maar wat het mij wel zegt is dat het nog niet broken is op dit moment.

Aangezien Birthing Pod nog steeds heel veel toernooien wint, lijkt het mij in ieder geval vreemd als men wél Treasure Cruise
en/of Dig Through Time bant, maar niet Pod. Kortom om vervolgens te voorkomen dat iedereen plots naar Pod overloopt moet
de Banhammer weer keihard gebruikt worden en dat brengt mij bij het volgende punt. Veel pro's zijn niet echt bezig met wat
het gewone spelers kost als een bepaalde kaart geband wordt.

Afbeelding

Onlangs zag ik een fragment waarin een Top Pro het een goed idee vond om Tarmogoyf te bannen. Dat is een double-edged sword.
Enerzijds betekent dit dat gezien de enorm hoge prijs van Tarmogoyf dat Modern toegankelijker zou worden, maar anderzijds dat
mensen die al Tarmogoyfs hebben aangeschaft zich enorm geript voelen. Je zou kunnen zeggen, dat heft elkaar dan mooi op. Punt
is wel dat degene met de Tarmogoyfs 'more invested' is in Magic en mijns inziens dus ook een meer betrouwbare klant voor WotC.
Iemand met veel kaarten zal meer geneigd zijn te blijven spelen, dan iemand zonder. Hoe je er ook tegenaan kijkt, je wil niet graag
de mensen voor de schenen schoppen die veel geld hebben geïnvesteerd in jouw product. High profiled pro's denken hier meestal niet
aan, omdat ze niet zelden de kaarten gratis mogen lenen. Het 'geluk' van Treasure Cruise is, dat dit slechts een common is. Kortom
door een ban zullen niet veel spelers keihard in hun portemonnee geraakt worden.

Ik heb het idee dat WotC op zich graag Pod zou willen laten bestaan. Wél hebben ze getracht aardig wat haatkaarten te printen om
het deck wat minder sterk te maken zoals Hushwiff Gryffin en Grafdiggers Cage. Ik ben heel erg benieuwd naar de bekendmaking
komende maandag. Persoonlijk hoop ik meer op unbannings dan op bannings.

Wat zouden jullie bannen of unbannen?

Arjan
FNM Organizer Emeritus
Berichten: 1152
Lid geworden op: 23-09-2013 04:25

Bericht door Arjan » 19-01-2015 17:16

En de 'wijze heren' hebben gesproken. Birthing Pod, Treasure Cruise en Dig Through Time
worden geband in Modern. Persoonlijk vind ik het jammer. Had mij op termijn wel kunnen
voorstellen dat deze kaarten geband zouden worden, maar we hebben slechts zo kort kunnen
genieten van Treasure Cruise en Dig Through Time. Hoewel ik er helemaal naast kan zitten
gaan we nu waarschijnlijk weer terug naar de meta van GBx, UWR Control, Splinter Twin en Affinity.
Hopelijk kunnen ze ons verrassen op de komende Pro Tour.

http://magic.wizards.com/en/articles/ar ... 2015-01-19


En Golgari Grave-Troll wordt geunband ! ;)

Afbeelding

Arjan
FNM Organizer Emeritus
Berichten: 1152
Lid geworden op: 23-09-2013 04:25

Bericht door Arjan » 19-01-2015 17:41

Reacties Pro's:

Patrick Chapin: "Obv painful to have sweet cards like Cruise/Pod banned, but hopefully format's better for it. The PT will be more interesting".

Patrick Chapin: "Why did Birthing Pod and the delve cards need to be banned in Modern? If you wanted another Modern PT, that's why".

Willy Edel : "Dear WotC: Thanks for the bans, but if u wanna ban all Abzan's bad matchups you forgot to ban the tron lands. Could you fix this please?"

LSV: "As much as I love playing Pod, ban was overdue (and Delve cards were busted). Wouldn't mind more unbans, but I do like trolls".

Frank Karsten: "Pod, Cruise, and Dig banned in Modern. Fair enough. Unbanning Golgari Grave Troll is unexpected...will anyone break it for the PT?"

Brian Kibler: "Expected to see Bloodbraid Elf unbanned rather than Grave Troll, but otherwise exactly what I felt should and was likely to happen."

PV: "I like those bans a lot. Not sure what the unban does, since Grave Troll is the kind of card that's either bad or broken, but we'll see".

Reid Duke: "Changes to the banned list keeps the format from getting stale. I love it!"


Artikel William Jensen:
http://www.channelfireball.com/articles ... -what-now/

Plaats reactie