Amulet Bloom - Bannen of niet?

Hier kan je over formats praten zoals Standard en Modern, en daarnaast je deck bespreken en/of individuele kaarten.
Plaats reactie
Arjan
FNM Organizer Emeritus
Berichten: 1152
Lid geworden op: 23-09-2013 04:25

Amulet Bloom - Bannen of niet?

Bericht door Arjan » 29-11-2015 20:37

De volgende PT zal weer Modern (5 februari) zijn. Een aantal mensen verwachten dat
één of meer keypieces van Amulet Bloom geband zullen worden. Het deck zou te sterk
zijn.

Wat vinden jullie moet Amulet Bloom (effectief) geband worden? En zo ja waarom? Of waarom niet?

Afbeelding

Arjan
FNM Organizer Emeritus
Berichten: 1152
Lid geworden op: 23-09-2013 04:25

Bericht door Arjan » 29-11-2015 21:30

Ik ben zelf niet voor een ban van Amulet Bloom. Ja, het deck heeft soms tamelijk absurd sterke draws,
waarbij interactie soms erg lastig of zelfs onmogelijk is (afhangend van je deck). De t1 wins zijn inmiddels
wel erg zeldzaam gebleken nu degene die dat vaker dan eens op een toernooi flikte gewoon
zijn 7 startkaarten in zijn mouw had zitten. :) https://wizardryfoundry.com/cheating-ly ... -pro-tour/

Een Turn4 kill is de standaard, wat Wotc betreft, waarmee een Moderndeck consistent mee mag winnen. Helaas
kan ik geen geen cijfers vinden over hoe groot de kansen zijn op T2-T3 wins. Ik durf daar dan ook geen percentages
aan vast te plakken, maar wat ik wel kan zien is dat Amulet Bloom niet bovenmatig veel wint. Sterker nog... het wint
eigenlijk helemaal niet zoveel toernooien. Ik denk dat dat komt, omdat het een sterk gepolariseerd deck is met hele
goede en hele slechte matchups, waardoor het vaak minimaal wel 1 matchup tegenkomt die het niet kan winnen, waardoor
de trofee toch vaak naar iemand anders gaat. Opvallend aangezien juist veel absolute topspelers het deck nu spelen.

Om nog even terug te komen op die T2 en T3 wins. Persoonlijk vind ik niks vervelenders dan verliezen terwijl ik zelf
geen fout gemaakt heb en feitelijk dus compleet kansloos was. Punt is echter dat er wel meer decks zijn in modern die
zoiets weten te bereiken. Zelf won ik ooit eens met Griselshoal terwijl mijn tegenstander op beurt 1 alleen nog maar een
Noble Hierarch had gespeeld. Ook een deck als affinity laat vaak veel minder interactie toe dan op het eerste oog lijkt. Het
is dat er goede hatekaarten tegen affinity zijn, want volgens mij is het momenteel één van de meest succesvolle moderndecks.
Affinity's nutdraws zijn minder sterk dan van Bloom, maar wel véél consistenter. Mocht overigens blijken, anders dan ik nu denk,
dat Bloom wel te regelmatig T2 of T3 wins uitpoept lijkt mij een ban wel terecht.

Over hatekaarten gesproken. Zonder deze hatekaarten zou Affinity echt absurd zijn, maar kennelijk mag het, omdat het in toom
gehouden kan worden door complete hosers als scatterstorm of in iets mindere mate kaarten als Stony Silence, Creeping Corrosion
en Ancient Grudge. Nu heb ik overigens niet het idee dat het deck niet meer wint, ondanks al die haatkaarten. Nu kent Amulet Bloom
ook een complete hoser, en niet bepaald de minst populaire, Blood Moon. Het is ook niet alsof er helemaal niks aan het plan te doen is.
Je thoughtseizt een Amulet of maakt het kapot en het deck is plots behoorlijk fair.

Resumerend waarom ik vind Amulet (nog) niet geband moet worden:

- Amulet Bloom heeft soms T2 of T3 wins, maar ik denk niet consistent genoeg om een ban te rechtvaardigen
- Interactie met Amulet Bloom is soms lastig of zelfs onmogelijk, maar daarin is het zeker niet uniek in Modern.
- Er zijn hosers die Amulet Bloom compleet plat leggen.
- Het deck wint niet genoeg om een ban te rechtvaardigen.

Jeroenjv
Dragonmaster
Berichten: 162
Lid geworden op: 24-11-2013 20:02

Bericht door Jeroenjv » 30-11-2015 11:48

De kaart die het voor zowel grishoalbrand als bloom mogelijk maakt om beurt 1 te winnen, is simian spirit guide. Als ze een kaart bannen, lijkt me dat de meest logische keus

Arjan
FNM Organizer Emeritus
Berichten: 1152
Lid geworden op: 23-09-2013 04:25

Bericht door Arjan » 01-12-2015 15:23

Jeroenjv schreef:De kaart die het voor zowel grishoalbrand als bloom mogelijk maakt om beurt 1 te winnen, is simian spirit guide. Als ze een kaart bannen, lijkt me dat de meest logische keus
De t1-kills zijn echter wel erg zeldzaam, dus ik weet niet eens of dat nu
zo zeer het probleem is. Sommige Bloom-lijsten spelen niet eens een Simian
Spirit Guide. Dat zeggende kan ik mij er wel iets bij voorstellen, maar het hit
vooral Griselshoal die ook in latere turns de Spirit Guide vaak nodig heeft.
Al is het wel jammer dat we dan ook geen T1 Warren Instigator meer kunnen spelen! :P

Branko
Apprentice
Berichten: 14
Lid geworden op: 27-06-2015 12:43

Bericht door Branko » 03-12-2015 00:25

Vind niet dat er iets uit dit deck gebanned moet worden. Het is hoogst onwaarschijnlijk dat er iets geprint word dat dit deck sterker maakt zoals bij ongeveer iedere nieuwe set wel het geval was bij bv Birthing Pod. Het heeft wel wat success gehad, wmcq is ermee gewonnen door Tom Martell oa.
De kaart die het voor zowel grishoalbrand als bloom mogelijk maakt om beurt 1 te winnen, is simian spirit guide. Als ze een kaart bannen, lijkt me dat de meest logische keus
Kan me hier wel in vinden maar de kans dat je alles in je hand hebt turn 1 voor de kill is mij nog nooit gebeurt.

Ik speel het deck zelf ook dus ben misschien iets bevooroordeeld maar ik vind het wel echt ontzettend tof deck dat af en toe speelt als een grote puzzle(. Als het niet afgaat turn 1-3 of gestopt kan worden is het een deck dat verrassend veel interatie heeft.

Arjan
FNM Organizer Emeritus
Berichten: 1152
Lid geworden op: 23-09-2013 04:25

Bericht door Arjan » 03-12-2015 00:52

Branko schreef:Vind niet dat er iets uit dit deck gebanned moet worden. Het is hoogst onwaarschijnlijk dat er iets geprint word dat dit deck sterker maakt zoals bij ongeveer iedere nieuwe set wel het geval was bij bv Birthing Pod. Het heeft wel wat success gehad, wmcq is ermee gewonnen door Tom Martell oa.
De kaart die het voor zowel grishoalbrand als bloom mogelijk maakt om beurt 1 te winnen, is simian spirit guide. Als ze een kaart bannen, lijkt me dat de meest logische keus
Kan me hier wel in vinden maar de kans dat je alles in je hand hebt turn 1 voor de kill is mij nog nooit gebeurt.

Ik speel het deck zelf ook dus ben misschien iets bevooroordeeld maar ik vind het wel echt ontzettend tof deck dat af en toe speelt als een grote puzzle(. Als het niet afgaat turn 1-3 of gestopt kan worden is het een deck dat verrassend veel interatie heeft.
Hoi Branko,

Ik weet dat jij het deck nog niet zo lang speelt, maar durf jij een schatting te maken naar het percentage dat het deck T1-T2-T3 wint?

Branko
Apprentice
Berichten: 14
Lid geworden op: 27-06-2015 12:43

Bericht door Branko » 03-12-2015 19:43

Arjan schreef: Hoi Branko,

Ik weet dat jij het deck nog niet zo lang speelt, maar durf jij een schatting te maken naar het percentage dat het deck T1-T2-T3 wint?
Durf ik me niet aan te wagen maar kan wel stellen dat als er geen reactie gegeven word door je tegenstander en die je gang laat gaan dan heb je wel consistent een turn 4 Titan of eerder. Verder is het ook zo dat je na één geresolvde Titan nog niet gewonnen hebt. Echter als je het goed doet komen er na de eerste Titan iedere beurt nieuwe.

Verder de laatste Modern FNM had ik een turn 2 kill via Hive Mind dmv een lucky scry met Serum Visions turn 1 met Summer Bloom op top.

dominicnzl
Sorcerer
Berichten: 79
Lid geworden op: 19-04-2014 13:01

Bericht door dominicnzl » 17-01-2016 20:19

Branko: nu dat Summer Bloom gebanned is, blijf je het deck spelen en doorontwikkelen? Of gaat ie voor nu even in de stal?

Branko
Apprentice
Berichten: 14
Lid geworden op: 27-06-2015 12:43

Bericht door Branko » 24-01-2016 06:30

dominicnzl schreef:Branko: nu dat Summer Bloom gebanned is, blijf je het deck spelen en doorontwikkelen? Of gaat ie voor nu even in de stal?
Het gaat de stal in. Het deck is altijd al mijn 2e keuze geweest.

Ik vind het echt een leuk deck om te spelen. Maar vind de ban uiteindelijk wel terecht. Zeker nadat ik een SCG Stream zag waar de bloom speler een turn 4 kill maakt terwijl zijn tegenstander 2 blauwe mana en 2 ghost quarters up heeft.

Plaats reactie